صفحات مجازی ما :
نوبت دهی سفارش حــضــــوری دیجــیتـــال

همه آنچه باید درباره چاپ بدانیم

همه آنچه باید درباره چاپ بدانیم

همه آنچه باید درباره چاپ بدانیم

چاپ از دریچه چاپ مدرن

چاپ یکی از ساخته های دست بشر است که بی نهایت تاثیرگذار بوده و امروزه علی رغم تمامی پیشرفت های دیجیتال، هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که طرح، نوشته، نماد، نشان یا هر نقشی را روی ماده ای مشخص قرار می دهیم، در واقع در حال استفاده از ظرفیت چاپ هستیم. همین حالا به اطراف خود نگاه کنید، تقریبا ناممکن است که چاپی مشاهده نکنید. حتی گجتی که در دست دارید (گوشی همراه، لپ تاب و غیره)، منقش به یک سری داده است و آن ها از طریق صنعت چاپ روی بدنه محصول مورد نظر حک شده اند. 
 

 

 

مقدمه؛ ریشه چاپ کجاست؟   

در صورتی که چاپ را به شکل امروزی و در مقیاس صنعتی در نظر داشته باشید، تاریخچه یا ریشه چاپ به آلمان و هزار و چهارصد سال پس از میلاد مسیح باز می گردد، زمانی که مخترعی به نام یوهانس گوتنبرگ دستگاهی خلق کرد که می توانست با استفاده از "حروف چینی" عملیات چاپ را اجرا کند.

اما اگر تاریخ واقعی چاپ را مطالبه کنید، واقعا مشخص نیست که تلاش انسان برای عینیت بخشیدن به تصاویر ذهنی چه تاریخچه ای دارد. شاید روز یا شبی بارانی، در دل غاری تاریک، چند انسان اولیه برای جاودان ساختن خود، دیواره های غار را تراشیده و برای اولین بار، به کالبد پدیده چاپ دمیده باشند. 


 

صنعت چاپ و ایران

شاید بد نباشد که برای لحظه ای، از عصر حاضر که چاپخانه های امروزی با تجهیزات دیجیتال خود به راحتی یک کلیک یا تماس سرویس ارائه می دهند چشم بپوشیم و به روزگاری سفر کنیم که صالح شیرازی در تبریز، چاپ سنگی را به ایران آورد و برای همیشه، دوران نگارش و ساختار اجتماعی این دیار را دستخوش تغییر کرد.

 

میرزا صالح از آن افرادی بود که برای تحصیل به فرنگ رفته بود و سوغات او از حضور در دیار مدرن غرب، یک دستگاه چاپ سنگی بود. او در سال 1225 هجری قمری چاپ سنگی را در ایران پایه گذاری کرد و پس از آن در حدود پنج دهه، تنها روش چاپ کتاب یا نشریه همین بود.


 

حاشیه های چاپ

شایان ذکر است که پس از ورود چاپ به ایران، از سوی عده ای متحجر، با این پدیده مخالفت می شد و در روزهای اول، اتفاقات و چالش های فراوانی بر سر راه افراد فعال در عرصه چاپ قرار داشت.

انواع روش های چاپ

پس از همه این مقدمه چینی ها، زمان آن است تا دقیق تر و به صورت فنی، چاپ و روش های چاپ را زیر ذره بین قرار دهیم. از آن جا که به گوشه ای از مسیر تاریخی چاپ در سطرهای بالا اشاره کردیم، از وقایع اینچنینی فاکتور می گیریم و مستقیم سراغ آنچه امروزه روش چاپ نامیده می شود خواهیم رفت.

  • چاپ دیجیتال (Digital Printing
  • فلکسوگرافی (Flexography
  • چاپ پرس (Letterpress Printing
  • چاپ افست (Offset Printing
  • چاپ اسکرین (Screen Printing
  • و چاپ Rotogravure.
نیازی به تاکید نیست که در بین تمامی این روش ها، امروزه چاپ دیجیتال و چاپ افست فراگیری بیشتری دارند و با شدت و حدت بالایی به کار گرفته می شوند. در نتیجه، در باقیمانده مقاله حاضر، به آن ها خواهیم پرداخت.
 

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال درست شبیه ظاهر کردن فیلم عکس روی کاغذ گلاسه است. به بیان دقیق تر، زمانی که طرحی دیجیتالی را روی سطحی فیزیکی ظاهر می کنیم، در حال اجرای پروسه چاپ دیجیتال هستیم. چاپ دیجیتال بیش از هر چیز به دلیل راحتی اجرا طرفدار دارد. به عنوان مثال، کافی است یک پرینتر را به سیستم کامپیوتری خود اتصال دهید و سپس با یک کلیک، طرح روی کاغذ قرار می گیرد.

روی هم رفته، اگر خیلی روی کیفیت وسواس وجود نداشته باشد، تیراژ چاپ بالا نباشد، ابعاد شرایط ویژه ای نداشته باشد و سرعت بالای چاپ مد نظر باشد، چاپ دیجیتال بهترین گزینه ای است که پیش روی ما قرار می گیرد. 
 

 

چاپ افست

چاپ افست در ساختار اجرا شبیه به تکنیک های ابتدایی چاپ است. به بیان دقیق تر، طرح، نوشته یا نقش روی سطحی ویژه قرار می گیرد و سپس از روی آن سطح، طرح به کاغذ یا ماده مورد نظر انتقال می یابد. با این کار، کیفیت چاپ بالا می رود، سرعت چاپ افزایش می یابد و از همه مهم تر اینکه، امکان چاپ در تیراژ بالا ممکن خواهد بود.

علی رغم همه این ویژگی های مثبت، چاپ افست یک مشکل بزرگ دارد و آن، نیاز به آماده سازی نسبتا طولانی است. در نتیجه، اگر متقاضی دریافت این چاپ باشید، ناچارید تیراژهای بالا را سفارش دهید. 
 

یک نکته جانبی درباره چاپ

توجه داشته باشید که امروزه چاپ دیگر روی سطح صاف کاغذ صورت نمی گیرد و موادی همچون پی وی سی یا حتی ماگ های سرامیکی و غیره نیز وارد بازار چاپ شده اند. منظور اینکه اگر قصد چاپ دارید اما هنوز نوع آن را مشخص نکرده اید، ذهن خود را به گونه ای خاص از چاپ محدود نکنید و با دیدی باز، متریال مورد نظر خود را مناسب انتخاب کنید. برای مثال، برای یک کسب و کار چاپ روی بنر جواب می دهد و برای دیگر چاپ تیشرت.

 

جمع بندی چاپ

زمانی که چاپ برای اولین بار در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار گرفت، هدف توسعه علمی و تسهیل پروسه چاپ کتاب و اموری از این دست بود. اما حالا پس از سال ها چاپ جنبه های مختلفی پیدا کرده و به عنوان مثال در وادی تبلیغات، برندینگ و مارکتینگ حضوری فعال دارد. در نتیجه، دیگر مساله تنها امور تکنیکی و تکنولوژیک نیست، بلکه بخش های جامعه شناختی و امور انسانی را نیز در بر می گیرد.

در نتیجه، پیش از آن که قصد داشته باشید از ظرفیت چاپ در پیشبرد کسب و کار خود بهره بگیرید، حتما با متخصصان فعال در این وادی مشورت لازم را داشته باشید و با هماهنگی های تخصصی امور را پیش ببرید. در این راستا، به خاطر داشته باشید که متخصصان چاپ مدرن همواره آمادگی این مطلب را دارند که تجربیات، دانش و تخصص خود را با شما شریک شده و شما را در پیمودن راه موفقیت همراهی کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما تماس بگیرید.  

دسته بندی مطالب

به جهت احترام به حقوق دیگر مشتریان، در صورت تاخیر بیشتر از 15 دقیقه نوبت شما لغو خواهد شد.

نوبت دهی آنلاین جهت سفارشات حضوری دیجیتال